اوستا مکانیک

بررسی ب ام و X6

خودرو

17 جولای 2020 159 بازدید
اوستا مکانیک

بررسی ب ام و X6

ب ام و X6 یک کراس اوور سایز متوسط لوکس است که نسل اول آن در سال 2008 و با کد اتاق E71 معرفی شد و در حال حاضر در دومین نسل به تولید می‌رسد. معرفی نسل اول ایکس6 به سال 2007 بازمی‌گردد، جایی که ب ام و در نمایشگاه خودرو فرانکفورت از کانسپت آن رونمایی کرد و سرانجام در سال 2008، نسخه نهایی آن را معرفی نمود.

ب ام و X6 ابعاد بزرگی دارد و به دلیل طراحی ظاهری گیرا، در ایران به اصطلاح «کرگدن» نامیده می‌شود. X6 در بازارهای جهانی در نسخه‌های مختلفی عرضه می‌شود که دو مدل اصلی آن یعنی X6 35i و X6 50i توسط پرشیا خودرو در بازار کشورمان عرضه شد. به جز این دو مدل، دو نسخه M Power و اکتیو هیبرید هم در بازارهای جهانی قابل خریداری است.

ب ام و X6 باوجود گذشت چندین سال از عمرش، همچنان به عنوان یکی از گران‌ترین خودروهای بازار شناخته می‌شود و با قیمت بسیار بالا در بازار به فروش می‌رسد.

نکات مثبت ب ام و X6

طراحی جذاب و جلوتر از زمان

پیشرانه پاسخگو و خوش طنین

امکانات رفاهی ارزند

نکات منفی ب ام و X6

کیفیت سواری نسبتا خشک و کوبنده

دید کم راننده در بیشتر زوایا

استهلاک بالا و هزینه بالای تعمیرات

امنیت ب ام و X6

این مدل با پشت سر گذاشتن تست های تصادف یورو انکپ موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی  کامل شده است.

نقد کارشناسی ب ام و X6

ب ام و X6 یک کراس اوور سایز متوسط لوکس است که نخستین بار در سال 2008 معرفی شد و اکنون هم در نسل دوم بر روی خط تولید قرار دارد. بد نیست بدانید نسل دوم X6 در سال 2015 معرفی شد. این مدل تغییراتی را در مقایسه با نسل اول تجربه کرده اما فرم کلی خودرو حفظ شده است.

کمپانی ب ام و برای طراحی X6 از خودروهای شاسی بلند در کنار روح کوپه در محصولات خود استفاده کرده و به این ترتیب، یک کلاس جدید را در خودروهای آن زمان به وجود آورد. این کلاس به عنوان شاسی بلند کوپه شناخته می‌شود که با حفظ کارایی یک شاسی بلند، ظاهر اسپرت و جذابی را هم ارائه می‌دهد. طراحی X6 بر عهده «پیر لکلرک» بود و این شاسی بلند جذاب در نهایت در سال 2007 وارد خط تولید شد.

ب ام و X6 در واقع پایه گذار کلاس شاسی بلندهای کوپه محسوب می‌شود که پس از آن بسیاری از کمپانی‌های سراسر دنیا با بالا گرفتن محبوبیت این کلاس، دست به تولید خودروهای اینچنینی زدند. البته ب ام و هم از موفقیت به دست آمده نهایت استفاده را کرد و با معرفی X4 توانست بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهد. البته X4 حتی از X6 هم محبوب‌تر شد چراکه علاوه بر ابعاد کوچک‌تر، قیمت پایین‌تری هم دارد.

اگر این شانس را داشته‌اید که X6 را از نزدیک ملاقات کنید، متوجه ابهت و گیرایی طراحی آن شده‌اید و نیازی نیست ما توضیح زیادی در این رابطه ارائه دهیم. البته در کنار تمامی نکات مثبت، X6 یک نکته منفی هم دارد و آن وزن بالای 2 تُنی است که علاوه بر کاهش کارایی، در مصرف بنزین هم تاثیر گذار است.

طراحی کابین ب ام و X6 کاملا پیرو زبان طراحی باواریا است. البته شاید فکر کنید که این کابین کمی قدیمی به نظر می‌رسد اما این نکته را در ذهن داشته باشید که مراحل طراحی این خودرو سال‌ها پیش صورت گرفته. البته X6 در یک نسخه M Power هم عرضه شده که علاوه بر بیرون، در داخل هم تفاوت‌هایی با سایر مدل‌ها دارد. کابین در دو مدل X6 35i و X6 50i یکسان است و تنها در برخی جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند. X6 سواری نسبتا خشکی دارد و این موضوع به دلیل روح اسپرت آن است و ایرادی از این نظر به محصول ب ام و وارد نیست.

ب ام و X6 در سال 2012 تحت یک فیس لیفت جزئی قرار گرفت و در طراحی چراغ‌ها و نیز کابین، تغییرات کوچکی به وجود آمد. این مدل از X6 در سال 2013 در تعداد محدودی وارد بازار کشورمان هم شد.

ب ام و X6 از نظر تجهیزات رفاهی هم عملکرد خوبی دارد و ویژگی‌هایی چون سیستم صوتی با 10 بلندگو و 2 ساب ووفر، تنظیم برقی صندلی‌های جلو در 10 جهت به همراه 2 حافظه، کروز کنترل، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، سیستم تهویه مطبوع با فیلتر تصفیه هوا، سیستم تنظیم خودکار ارتفاع، سیستم استارت بدون کلید، نمایشگر هدآپ و سیستم بازیابی انرژی ترمزرا در اختیار شما قرار می‌دهد.

ب ام و X6 در دو نسخه X6 35i و X6 50i در بازار کشورمان عرضه شد که از نظر فنی با یکدیگر تفاوت دارند. در نسخه 35i از یک موتور 3.0 لیتری 6 سیلندر استفاده شده که قادر است 306 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید کند در حالی که مدل 50i از یک موتور 4.4 لیتری 8 سیلندر با 407 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر بهره می‌برد. هر دو این موتورها به توربو مجهز شده‌اند و برای انتقال قدرت به هر چهار چرخ از یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک استپ ترونیک استفاده می‌کنند.

ب ام و X6 در بازار جهانی در نسخه‌های M Power و اکتیو هیبرید هم عرضه می‌شود که قدرتمندترین نسخه‌ها به شمار می‌روند. X6 وزن بالایی دارد و در هر دو مدل حاضر در بازار کشورمان، وزنی بالای 2 تُن دارد. با این وجود همچنان خودرو سریعی است و بدون شک شما را از عملکرد خود راضی نگه خواهد داشت.

ب ام و X6 در حال حاضر با قیمت بالا و تنها در مدل‌های دست دوم در بازار به صورت دست دوم به فروش می‌رسد. از دیگر شاسی بلندهای حاضر در این رده قیمتی می‌توانیم به لکسوس NX، تویوتا FJ کروز، تویوتا لندکروزر، تویوتا پرادو، پورشه ماکان و پورشه کاین و حتی ب ام و X4 جدید اشاره کنیم.

برگرفته از سایت ماشین 3

اشتراک گذاری Telegram Facebook WhatsApp Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *